bromfietsen


brede trucage-foto van dit type

DKW HUMMEL 1,35 pk 1958






intro

DKW hummel

Ter compensatie van de instortende markt voor motorfietsen begeeft DKW zich in 1956 ook op de markt voor bromfietsen, met het model hummel. Bijzonderheden van de DKW hummel zijn: 3 in plaats van de gangbare 2 versnellingen; voor het gebruik van de pedalen is geen extra ketting meer nodig omdat de trapkracht in de versnellingsbak is geintegreerd; bovendien wordt het achterwiel met schokbrekers geleverd, en is het voorwiel met rubberbanden geveerd.

De Hummel is tot 1958 in Ingolstadt geproduceerd. Daimler Benz verwerft dan een meerderheidsbelang in Auto Union, waarin DKW na de oorlog is opgegaan. Daimler Benz ziet geen toekomst in de tweewielermarkt, waarna de motor- en bromfietsafdeling van Auto Union met de concurrenten Victoria en Express fuseren tot Zweirad Union, Nurnberg.

Zweirad Union brengt vervolgens de DKW Hummel Super op de markt, die uiterlijk enigszins en technisch veel op de oer- hummel lijkt. Maar de later DKW Hummel 115, 116, 136 enzovoort lijken absuluut niet meer op het oorspronkelijke type.

DKW hummel

De DKW hummel uit de collectie is uit Duitsland afkomstig en heeft een 1,35 pk motor (niet voor de export ..). De hummel ligt in onderdelen te wachten om gerestaureerd te worden. Er is nog één foto gevonden van deze bromfiets vóór de demontage.

Ter vergelijking is een foto gekopieerd uit het boek DKW/MZ: zwei Marken- ein Geschichte; Stuttgart 1992.
Zoek de overeenkomsten en verschillen ...








technische specificaties


merk dkw
type1,35 pk jaar1958
modelhummel type 101 kleurblauw
carburateurbing 1 /9 /15 motortypeDKW type 434 (controleer)
ontstekingvliegwiel cylinderaantal1 cylinder 2-takt
voltage6 V cylinderinhoud49 cc
aandrijvingketting boring x slag40 x 39
remmentrommelremmen koppelinghand d.m.v. kabel
versnellingen3 hand d.m.v. kabel band voor23x2,25
koelingrijwind band achter23x2,25






fotogalerie







documentatie

Voor de intro is vooral gebruik gemaakt van:

Technische documentatie over deze DKW hummel:

Voor technische documentatie over andere DKW bromfietsen klik hier.




links

Websites over dkw hummel:





varia

LETOP: De bromfietskeuring voor oude bromfietsen is per 1 januari 2019 gewijzigd [klik]

Bromfietsen die op de openbare weg komen, moeten vanaf 1 november 2006 een eigen kenteken hebben; bij aanvraag van het kenteken is onder andere typegoedkeuring ofwel een toelatingsnummer nodig.

Het toelatingsnummer van de DKW hummel is NL B 7021; zie de copie van Motormuseum Lexmond [Hans van Kleef]. Zie ook: Dkwclub   /diversen /technische informatie /toelatingsnummers


toelatingsnummer 7021;




einde van de pagina

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!