bromfietsen
DKW HUMMEL 1,35 pk 1958
intro
Ter compensatie van de instortende markt voor motorfietsen begeeft DKW zich in 1956 ook op de markt voor bromfietsen, met het model hummel. Bijzonderheden van de DKW hummel zijn: 3 in plaats van de gangbare 2 versnellingen; voor het gebruik van de pedalen is geen extra ketting meer nodig omdat de trapkracht in de versnellingsbak is geintegreerd; bovendien wordt het achterwiel met schokbrekers geleverd, en is het voorwiel met rubberbanden geveerd.
De Hummel is tot 1958 in Ingolstadt geproduceerd. Daimler Benz verwerft dan een meerderheidsbelang in Auto Union, waarin DKW na de oorlog is opgegaan. Daimler Benz ziet geen toekomst in de tweewielermarkt, waarna de motor- en bromfietsafdeling van Auto Union met de concurrenten Victoria en Express fuseren tot Zweirad Union, Nurnberg.
Zweirad Union brengt vervolgens de DKW Hummel Super op de markt, die uiterlijk enigszins en technisch veel op de oer- hummel lijkt. Maar de later DKW Hummel 115, 116, 136 enzovoort lijken absuluut niet meer op het oorspronkelijke type.
De DKW hummel uit de collectie is uit Duitsland afkomstig en heeft een 1,35 pk motor (niet voor de export ..). De hummel ligt in onderdelen te wachten om gerestaureerd te worden. Er is nog één foto gevonden van deze bromfiets vóór de demontage.
Ter vergelijking is een foto gekopieerd uit het boek DKW/MZ: zwei Marken- ein Geschichte; Stuttgart 1992.
Zoek de overeenkomsten en verschillen ...
technische specificaties
merk | dkw | ||
---|---|---|---|
type | 1,35 pk | jaar | 1958 |
model | hummel type 101 | kleur | blauw |
carburateur | bing 1 /9 /15 | motortype | DKW type 434 (controleer) |
ontsteking | vliegwiel | cylinderaantal | 1 cylinder 2-takt |
voltage | 6 V | cylinderinhoud | 49 cc |
aandrijving | ketting | boring x slag | 40 x 39 |
remmen | trommelremmen | koppeling | hand d.m.v. kabel |
versnellingen | 3 hand d.m.v. kabel | band voor | 23x2,25 |
koeling | rijwind | band achter | 23x2,25 |
fotogalerie
documentatie
Voor de intro is vooral gebruik gemaakt van:
- DKW/MZ: zwei Marken- ein Geschichte; Stuttgart 1992.
Technische documentatie over deze DKW hummel:
- Auto Union DKW Moped: DKW Ersatzteile- Katalog 89; Moped DKW Hummel mit DKW Hummel Super. Ausgabe Juli 1957
- Auto Union G.M.B.H.: Betriebsanleitung Moped DKW Hummel. Ausgabe Januar 1958
Voor technische documentatie over andere DKW bromfietsen klik hier.
links
Websites over dkw hummel:
- technische specificaties van de hummel type 101
- verkoopfolders van de hummel
- verschillende hummel-modellen
- 32 foto's van dkw- bromfietsen
- onderdelen te koop bij Bromfiets Select Parts
varia
LETOP: De bromfietskeuring voor oude bromfietsen is per 1 januari 2019 gewijzigd [klik]
Bromfietsen die op de openbare weg komen, moeten vanaf 1 november 2006 een eigen kenteken hebben; bij aanvraag van het kenteken is onder andere typegoedkeuring ofwel een toelatingsnummer nodig.
Het toelatingsnummer van de DKW hummel is NL B 7021; zie de copie van Motormuseum Lexmond [Hans van Kleef]. Zie ook: Dkwclub /diversen /technische informatie /toelatingsnummers