scooters
DKW HOBBY 1957
intro
In de loop van de vijftiger jaren zakt de markt voor motorfietsen in; alle merken hebben daar last van. DKW zoekt de oplossing in het ontwerp van lichtere, ook voor dames makkelijk hanteerbare tweewielers: bromfietsen en scooters.
De Lambretta -in Duitsland door NSU in licentie gefabriceerd- en de Vespa zijn in Itali"e maar ook in Duitsland de populaire scooter- merken. Maar DKW wil meer en vooral beter: de DKW HOBBY komt in 1955 op de markt met veel grotere wielen en met een traploze automatische versnelling, een noviteit.
Helaas is DKW te laat met de introductie van zijn scooter, de Italiaanse voorsprong is te groot, en na een aanvankelijk verkoopsucces wordt in 1958 de productie in Ingolstadt stopgezet. De Franse fabriek Manurhin, die al vanaf 1956 de DKW HOBBY in licentie bouwt, zet de productie tot 1961 voort.
technische specificaties
kenteken | SU-**-**/ XR-**-** | I - II copy III | 11 - 6 - '76 |
---|---|---|---|
merk | d.k.w. | jaar | 1957 |
type | hobby | motor | |
kleur | blauw | carburateur | bing 4 /14 /1 |
ontsteking | vliegwiel | cylinderaantal | 1 cylinder 2-takt |
voltage | 6 V | cylinderinhoud | 74 cc |
aandrijving | snaar /ketting | boring x slag | 45 x 47 |
remmen | trommelremmen | koppeling | hand d.m.v. kabel |
versnellingen | aut. | band voor | 23/4-16(20x2x2,75)Vr. |
koeling | geforceerd | band achter | 23/4-16(20x2x2,75)Vr. |
fotogalerie
documentatie
Technische informatie over de DKW HOBBY :
- Auto Union G.M.B.H.: Werkplaats- Handboek voor de DKW Hobby. Uitgave September 1955