motorrijwielen
DKW RT 100 1935
intro
De tekst van de intro voor de DKW RT 100 van de jaren 1935 tot 1939 is gelijk.De DKW RT 100 is in de jaren 1934 - 1939 gefabriceerd in Zschopau. Deze zuinige en lichte motorfiets was het antwoord van DKW op de economisch sombere tijden.
Aanvankelijk leverden de motoren 2,5 pk, door grotere spoelpoorten werd 3 pk gehaald. Hiermee samenhangend veranderde de gehanteerde type- aanduiding geleidelijk van RT 100 naar 3 PS.
In totaal zouden er 67.000 exemplaren zijn gefabriceerd: 200 stuks in 1934, en vervolgens jaarlijks circa 7.000 ('35), 7.000 ('36), 10.000 ('37) , 23.000 ('38) en 20.000 ('39). Ruim een kwart van de totale produktie, namelijk 18.000 motoren, is in Nederland verkocht.
De DKW RT 100 heeft in de 5 bouwjaren verschillende veranderingen ondergaan. Met hulp van onderstaande tabel op grond van 4 uiterlijke kenmerken het vermoedelijke bouwjaar worden aangegeven.
1935 | 1936 | 1937 | 1938 | 1939 | |
---|---|---|---|---|---|
voorvork | gesloten | open | open | open | open |
koplamp | plat | plat | diep | diep | diep |
banden | groot | groot | groot | klein | klein |
batterijhouder | klein (3 batt.) | klein (3 batt.) | klein (3 batt.) | klein (3 batt.) | groot (4 batt.) |
De complete lijst met verschillen is veel groter.
Het model uit 1935 heeft als bijzonderheid dat het gas wordt bediend met een handeltje (manette) aan de rechterkant van het stuur; vanaf 1936 wordt een draaibaar handvat gebruikt.
De voetrem van de 35- er is ten opzichte van de voetsteun vreemd geplaatst, het zadel heeft een iets andere stand en de banden zijn 1/4" smaller .
In de beginjaren zijn ook in technisch opzicht allerlei wijzigingen doorgevoerd: het vermogen is opgevoerd van 2,5 tot 3 PS (lees pk), er zijn verschillende vliegwieldeksels toegepast, verschillende carburateurs, geheel andere koppeling, en ander schakelpatroon (de plek van 1e en 3e versnelling is verwisseld), de voorvering is gewijzigd.
In de beginjaren is het tanktransfer heel bescheiden, later zit het dkw- embleem op een grote vleugel. De biezen zijn goud of wit, en de leren gereedschapstas is vervangen door een metalen trommeltje.
Uiteindelijk wordt het bouwjaar natuurlijk vastgesteld aan de hand van frame- en motornummer. Waarmee ook weer kan worden nagegaan welke onderdelenlijst van toepassing is. Maar voordat we de informatie daarover op de site kunnen zetten . . .
technische specificaties
(prov.nummer) | I - II copy III | geen | |
---|---|---|---|
merk | d.k.w. | jaar | 1935 |
type | RT 100 | kleur | zwart |
carburateur | Amal 68 /412 ND | motortype | KF 100 |
ontsteking | vliegwiel | cylinderaantal | 1 cylinder 2-takt |
voltage | 4 V | cylinderinhoud | 97,5 cc |
aandrijving | tandwiel /ketting | boring x slag | 50 x 50 |
remmen | trommelremmen | koppeling | hand d.m.v. kabel |
versnellingen | 3 hand a. tank | band voor | 26x2,25 Englebert |
koeling | rijwind | banden achter | 26x2,25 Englebert |
fotogalerie
documentatie
De tekst van het onderdeel documentatie voor de DKW RT 100 van de jaren 1935, 1936, 1937 en 1938 is gelijk.Bij het schrijven van de intro is gebruik gemaakt van:
- Wil van Katwijk: De dkw 98 cc
- Wim Marijnis: De ontwikkeling van het 'erteetje'; Het Motorrijwiel 1995 (16)
Verdere literatuur over de DKW RT 100 :
- Auto Union A-G: DKW Ersatzteile -Liste 36; DKW Reichs- Typ 100 2,5 PS. Otto Gerber, Chemnitz
- Auto Union A-G: DKW Ersatzteile -Liste 44; DKW Modell 1936 2,5 PS. N. Günther, Münchberg
- Auto Union A-G: DKW Ersatzteile -Liste 44a; RT 100. Otto Gerber, Chemnitz
- Auto Union A-G: Handleiding voor DKW motorrijwiel RT (klik hier)
- Auto Union A-G: Instandsetzungs- Anweisungen für Auto Union DKW- Krafträder Typen RT 3PS, RT 125, KS 200, SB 200/250/350/500, NZ 250/350/350-1, 500. Chemnitz, April 1944 (klik hier)
- Wim van Bussel: Zó zit de DKW- motor RT 98 (1938) 3 pk in elkaar ! deel 1, 2 en 3 ; Clubmededelingen DKW Club Nederland 1978 (3,5,6)
- K.R.: Het kleine wonder van de DKW; Motorrijwiel Populaire Auto 1935 (13)
- Stokvis & zonen: DKW RT 2,5 pk onderdelen prijslijst geldig van october 1935 af
links
De tekst van het onderdeel links voor de DKW RT 100 van de jaren 1935, 1936, 1937 en 1938 is gelijk.Websites over de dkw rt 100
- verkoopfolder dkw rt 2,5 PS
- verkoopfolder dkw rt 3 PS
- frame- en motornummers van DKW-voertuigen
- overzicht vooroorlogse modellen